۵۲۶۴. حکم گوش دادن به صداى زنها در گروه کر، زمانى که گروهى مىخوانند، بدون قصد لذّت چیست؟
ج. اگر زمینه ساز فساد است، اشکال دارد.
کتاب: استفتائات | شناسه: ۷۹۱۶ | پیوند ثابت
۵۲۶۳. آیا تنها بودن پزشک مرد با بیمار زن یا بالعکس در مطبّ (با توجه به این که کسى حق ورود بدون هماهنگى و اجازه به داخل مطب را ندارد)، شرعا اشکال دارد؟
ج. اگر خوف وقوع در حرام نباشد، اشکال ندارد.
کتاب: استفتائات | شناسه: ۷۹۱۵ | پیوند ثابت
۵۲۶۲. بودن زن و مرد نامحرم در محلّى خلوت ـ که کسى در آن جا نیست ـ ، در سه صورت زیر چه حکمى دارد؟ ۱) بچّهاى ممیّز آن جا باشد ولى کسى نتواند وارد شود. ۲) کسى بتواند به آن جا وارد شود. ۳) کسى نتواند به آن جا وارد شود، ولى اطمینان به عدم وقوع در گناه باشد.
ج۱. اشکال ندارد، اگر خلوت اطلاق نشود. ج۲. اشکال ندارد. ج۳. احتیاط خوب است.
کتاب: استفتائات | شناسه: ۷۹۱۴ | پیوند ثابت
۵۲۶۱. ما هو حکم الخلوه بالمرأه الاجنبیه و لو مع أمن الوقوع فىالحرام؟ و ما هى حدود الخلوه المحرمه؟
ج. فى صوره العلم بالوقوع فىالحرام حرام، و فى غیرها مورد الإحتیاط، إلاّ مع الظنّ الإطمینانى بعدم الوقوع و ان حسن الاحتیاط ایضا.[۱] [۱]. حکم خلوت کردن با زن نامحرم در صورت امن از واقع شدن در حرام چیست؟ و محدودهى خلوت کردن با زن نامحرم چه مىباشد؟ ج. در صورت علم به واقع شدن در حرام، خلوت با زن نامحرم حرام است و در غیر این صورت باید احتیاط کرد، مگر با ظنّ اطمینانآور به عدم واقع شدن به گناه، هر چند در این مورد نیز احتیاط نیکو است.
کتاب: استفتائات | شناسه: ۷۹۱۳ | پیوند ثابت
۵۲۶۰. تواشیحخوانى خواهران در برنامههاى عمومى دانشگاه در حضور برادران چه حکمى دارد؟ تدریس صوت و لحن قرآن و تواشیح توسّط مدرّس مرد، در صورتى که مربّى زن در سطح تخصّصى جهت آموزش موجود نباشد [با توجّه به این که لازمهى این آموزش قرائت خوهران و شنیدن صداى آنان توسّط مدرّس مرد است] چه حکمى دارد؟
ج. خواندن زن در حضور مرد و استماع آن موجب فساد است و مجاز نیست.
کتاب: استفتائات | شناسه: ۷۹۱۲ | پیوند ثابت
۵۲۵۹. خندیدن زن به گونهاى که نامحرم صداى آن را بشنود، چه حکمى دارد؟
ج. اشکال دارد.
کتاب: استفتائات | شناسه: ۷۹۱۱ | پیوند ثابت
۵۲۵۸. گوش دادن به خنده زن نامحرم، اگر موجب مفسده نباشد چه حکمى دارد؟ در صورتىکه مفسده داشته باشد چه حکمى دارد؟
ج. مثل گوش دادن به صوت حَسنِ او است.
کتاب: استفتائات | شناسه: ۷۹۱۰ | پیوند ثابت
۵۲۵۷. اگر انسان با زن نامحرم شوخى کند یعنى حرفى بزند و او را بخنداند، چه حکمى خواهد داشت؟
ج. چون غالبا موجب وقوع در فتنه است، ترک شود.
کتاب: استفتائات | شناسه: ۷۹۰۹ | پیوند ثابت
۵۲۵۶. در یک خانه چند برادر با خانوادهى خود زندگى مىکنند. گاهى به حسب اتّفاق برادر به زنبرادر نگاه و گاهى هم شوخى مىکند. با عادّى بودن این جریان، حکم مسأله را بیان بفرمایید؟
ج. با نامحرمهاى دیگر فرق ندارد.
کتاب: استفتائات | شناسه: ۷۹۰۸ | پیوند ثابت
۵۲۵۵. شنیدن صداى خندهى زن نامحرم ـ بدون ریبه ـ ، در صورتى که معرضیّت براى فتنه نداشته باشد، چه حکمى دارد؟
ج. جایز است، اگرچه احتیاط خوب است.
کتاب: استفتائات | شناسه: ۷۹۰۷ | پیوند ثابت
۵۲۵۴. لبخند زدن هنگام صحبت با مرد نامحرم، چه حکمى دارد؟
ج. اشکال دارد.
کتاب: استفتائات | شناسه: ۷۹۰۶ | پیوند ثابت
۵۲۵۳. آیا اختلاط بین زن و مرد حکمى جداى از نگاه به نامحرم یا لمس و تماس و صحبت با آنها دارد؟ و اگر در مجموعهاى زنها و مردها مخلوط باشند، با رعایت حجاب و حفظ نگاه و عدم تماس و صحبت مشکوک، آیا نفس اختلاط آنها با همدیگر حرام است؟
ج. به جهت معرضیّت نوعیه براى معیّت یا تعقّب به حرام، اختلاط حرام است.
کتاب: استفتائات | شناسه: ۷۹۰۵ | پیوند ثابت
۵۲۵۲. شرکت در مراسم ازدواج برادران و خویشاوندان و دوستان در بعضى از موارد، مواجهه با عدم پوشش اسلامى زنان و دیدن نامحرم و لهو را دربردارد و در صورت عدم شرکت، موجب تکدّر عمیق والدین و فامیلها مىشود. آیا شرکت کردن جایز است؟
ج. شرکت در چنین مجالسى، اگر علم دارد که به حرام مبتلا مىشود، جایز نیست.
کتاب: استفتائات | شناسه: ۷۹۰۴ | پیوند ثابت
۵۲۵۱. پوشیدن لباس اختصاصى سادات براى غیر سیّد جایز است؟
ج. جایز نیست.
کتاب: استفتائات | شناسه: ۷۹۰۳ | پیوند ثابت
۵۲۵۰. آیا پوشیدن لباس زیر و دمپایى مردانه در منزل، براى زن و بالعکس جایز است؟
ج. در فرض سؤال، حرمت محلّ تأمُّل است.
کتاب: استفتائات | شناسه: ۷۹۰۲ | پیوند ثابت
۵۲۴۹. پوشیدن پیراهن آستین کوتاه براى مردان در جامعه، بدون قصد شهوانى و براى زیبایى بیشتر یا به علت گرماى هوا چه حکمى دارد؟
ج. در مواردى که معرضیت براى مفسده دارد، اشکال دارد.
کتاب: استفتائات | شناسه: ۷۹۰۱ | پیوند ثابت
۵۲۴۸. پوشیدن شلوار تنگ براى آقایان به گونهاى که حجم عورت و باسن را نشان دهد، چه حکمى دارد؟
ج. چون معرضیت براى فتنه و فساد دارد، اشکال دارد.
کتاب: استفتائات | شناسه: ۷۹۰۰ | پیوند ثابت
۵۲۴۷. اگر مردى براى پوشانیدن عورتین خود از محارم و مردان دیگر از لباس تنگ و چسبیده به بدن استفاده کند، کفایت مىکند؟
ج. اگر موجب فساد نباشد و رنگ و شبح پیدا نباشد، مانعى ندارد.
کتاب: استفتائات | شناسه: ۷۸۹۹ | پیوند ثابت
۵۲۴۶. آیا دختران در محیط ورزشى مخصوص خودشان مىتوانند لباس ورزشى بپوشند؟
ج. اگر معرضیت براى مفسده دارد، جایز نیست.
کتاب: استفتائات | شناسه: ۷۸۹۸ | پیوند ثابت
۵۲۴۵. استفاده از لباسهاى آستین کوتاه و شلوارک در مسابقاتى مانند فوتبال، والیبال، کشتى، وزنه بردارى و… که یا حجم بدن وعورتین کاملاً مشخص است و یا قسمتهاى زیادى از بدن آشکار است چه حکمى دارد؟
ج. چون در مقابل نامحرم هم هستند، جایز نیست. (به توضیح مذکور در مسألهى ۱۹۳۷ رساله رجوع شود.)
کتاب: استفتائات | شناسه: ۷۸۹۷ | پیوند ثابت
۵۲۴۴. اگر مردى بداند که زنى به بدن او نگاه مىکند، در این حال بر مرد پوشاندن بدن واجب است یا بنابر احتیاط واجب است؟
ج. در فرض کمک به حرام، پوشاندن بدن واجب است.
کتاب: استفتائات | شناسه: ۷۸۹۶ | پیوند ثابت
۵۲۴۳. پوشاندن چه قسمتهایى از بدن براى مردان واجب است؟
ج. به مسألهى ۱۹۳۷ رساله رجوع شود.
کتاب: استفتائات | شناسه: ۷۸۹۵ | پیوند ثابت
۵۲۴۲. آیا پوشیدن چادر در مکانهاى مقدس، مانند حرم حضرت معصومه ـ علیهاالسّلام ـ واجب شرعى است؟
ج. پوشیدن چادر در همه جا حجاب کامل است.
کتاب: استفتائات | شناسه: ۷۸۹۴ | پیوند ثابت
۵۲۴۱. آیا لازم است حجاب را به توریستها الزام کنیم؟
ج. در حدّ پیشگیرى از زمینه سازى فساد، لازم است.
کتاب: استفتائات | شناسه: ۷۸۹۳ | پیوند ثابت
۵۲۴۰. در این زمان بسیارى از مد لباسها از غرب وارد شده و جوانان از لباسهایى با فرهنگ غربى استفاده مىکنند، آیا پوشیدن این گونه لباسها شرعا اشکال ندارد؟ و آیا عنوان تشبّه به کفار بر آنها صدق مىنماید؟
ج. اگر ترویج کفر و فرهنگ غرب شود، اشکال دارد.
کتاب: استفتائات | شناسه: ۷۸۹۲ | پیوند ثابت
۵۲۳۹. حضور خانمهاى مسلمان در کشورهاى غیر اسلامى با پوشش چادر، بسیار سخت و همراه با مشقت است، آیا اگر امر دایر مدار ماندن در خانه یا حضور در اجتماع با مانتو (و پوشش کامل اسلامى بدون چادر) باشد، کدام یک اولویّت خواهد داشت؟
ج. در هر جایى که انسان نتواند مسایل شرعیّهاش را رعایت کند، نمىتواند در حال اختیار در آن جا بماند.
کتاب: استفتائات | شناسه: ۷۸۹۱ | پیوند ثابت
۵۲۳۸. آیا پوشیدن جوراب در برابر نامحرم واجب است؟
ج. بله.
کتاب: استفتائات | شناسه: ۷۸۹۰ | پیوند ثابت
۵۲۳۷. آیا پوشیدن جوراب ضخیم بدون شلوار ـ با این که حجم بدن از بیرون مشخّص است و در بعضى موارد مهیّج است ـ و یا پوشیدن کفشهایى که هنگام راه رفتن صداى مهیّج دارد، جایز است؟
ج. اگر مهیّج و محرّک نامحرم باشد، جایز نیست.
کتاب: استفتائات | شناسه: ۷۸۸۹ | پیوند ثابت
۵۲۳۶. آیا عدم پوشش دختر دایى و دختر عمه و دختر خاله و دختر عمو ـ که تأثیرى در من ندارد ـ گناه است؟
ج. بله، گناه است و بین آنها با نامحرمهاى دیگر فرقى نیست.
کتاب: استفتائات | شناسه: ۷۸۸۸ | پیوند ثابت
۵۲۳۵.آیا پوشیدن لباسهاى زننده بین خانمها ایراد دارد؟
ج. اگر فتنه و فسادى به دنبال نداشته باشد، اشکال ندارد.
کتاب: استفتائات | شناسه: ۷۸۸۷ | پیوند ثابت
۵۲۳۴. آیا اگر حجم شانههاى زنان در مقابل نامحرم پیدا باشد اشکال دارد؟
ج. اگر فتنه و فسادى ندارد، اشکال ندارد.
کتاب: استفتائات | شناسه: ۷۸۸۶ | پیوند ثابت
۵۲۳۳. اگر برآمدگى سینه زنان در مقابل نامحرم پیدا باشد، اشکال دارد؟
ج. بله، اشکال دارد.
کتاب: استفتائات | شناسه: ۷۸۸۵ | پیوند ثابت
۵۲۳۲. آیا هر کارى که موجب جلب توجه نامحرم شود اشکال دارد؟ حتى اگر پوشیدن چادر باشد؟
ج. بله، اگر پوشیدن چادر هم به گونهاى باشد که جلب توجه کند، باید آن را نپوشد و منظور از جلب توجه، معرضیّت براى توجه همراه با ریبه است.
کتاب: استفتائات | شناسه: ۷۸۸۴ | پیوند ثابت
۵۲۳۱. چادر به عنوان حجاب برتر شناخته مىشود ولى بعضى از خانمها على رغم استفاده از چادر مناسب، (ضخیم)، به لحاظ ویژگىهاى جسمى که دارند، اندام آنها از زیر چادر مشخص است آیا مسؤولیت پوشش آنها باز متوجه خود آنها مىباشد یا طرف مقابل باید از نگاه به او احتراز کند؟
ج. در این رابطه، هر دو طرف وظیفه دارند و اگر طورى است که جلب نظر نمىکند، پوشاندن حجم واجب نیست به خلاف رنگ و شبح که واجب است پوشانده شود.
کتاب: استفتائات | شناسه: ۷۸۸۳ | پیوند ثابت
۵۲۳۰. آیا پوشیدن و آرایش کردن طبق مد روز اشکال دارد؟
ج. اگر ترویج کفر کافر نباشد، اشکال ندارد، لکن در مقابل نامحرم باید مراعات کنند.
کتاب: استفتائات | شناسه: ۷۸۸۲ | پیوند ثابت
۵۲۲۹. نگاه کردن به مو و بدن، لمس کردن و بوسیدن دختر عقب افتادهاى که اندکى بد و خوب را تمییز مىدهد، چه از رو و چه از زیر لباس اشکال دارد یا خیر؟
ج. احکام دختر غیر عقب افتاده را دارد. یعنى اگر غیر بالغ باشد با قصد لذت جایز نیست و بدون آن، خلاف احتیاط است و در صورت بلوغ مطلقا جایز نیست.
کتاب: استفتائات | شناسه: ۷۸۸۱ | پیوند ثابت
۵۲۲۸. به جهت عدم جواز لمس و اختلاط با نامحرم در مراکز آموزش پزشکى، آیا متدینین از آموزش این گونه حرفهها باید دست بردارند؟
ج. چون آموزش این حرفهها ملازمهى با انجام حرام ندارد، باید برنامه ریزى کنند تا طبق ضوابط شرعى، آموزش صورت گیرد.
کتاب: استفتائات | شناسه: ۷۸۸۰ | پیوند ثابت
۵۲۲۷. وظیفه زن با فامیلهاى نامحرم شوهر از نظر پوشش اسلامى چیست؟
ج. با نامحرمهاى دیگر فرقى ندارند.
کتاب: استفتائات | شناسه: ۷۸۷۹ | پیوند ثابت
۵۲۲۶. بیرون بودن مقنعه و روسرى از زیر چادر چه حکمى دارد؟
ج. اگر جلب نظر نامحرم کند، جایز نیست.
کتاب: استفتائات | شناسه: ۷۸۷۸ | پیوند ثابت
۵۲۲۵. اگر سهوا چادر خانمى کنار رود و در معرض دید نامحرم باشد، اشکال دارد؟
ج. اگر فورى خود را حفظ کند، گناه نکرده است.
کتاب: استفتائات | شناسه: ۷۸۷۷ | پیوند ثابت
۵۲۲۴. وضع حجاب در خوابگاههاى دخترانه باید چگونه باشد؟
ج. با جاهاى دیگر فرق ندارد.
کتاب: استفتائات | شناسه: ۷۸۷۶ | پیوند ثابت
۵۲۲۳. در حمام زنانه لازم است که زن باسنهاى خود را از زنان دیگر بپوشاند؟
ج. اگر مظنّه حرام است، احتیاطا باید بپوشانند.
کتاب: استفتائات | شناسه: ۷۸۷۵ | پیوند ثابت
۵۲۲۲. خانمهایى که موهاى بلندى دارند و آنها را مىبافند، اگر حجم و اندازه موهایشان از زیر چادر مشخص باشد اشکال دارد؟
ج. اگر تحریک کننده باشد، جایز نیست.
کتاب: استفتائات | شناسه: ۷۸۷۴ | پیوند ثابت
۵۲۲۱. آیا پوشیدن مانتو که تمام مواضع لازم را مىپوشاند، همراه با شلوار و روسرى که به عنوان حجاب اسلامى محسوب مىشود، در صورتى که حجم بدن از آن نمایان باشد چه حکمى دارد؟
ج. حجاب کامل همان چادر است.
کتاب: استفتائات | شناسه: ۷۸۷۳ | پیوند ثابت
۵۲۲۰. زنى هستم، دوست دارم مانتو و روسرى بپوشم. امّا شوهرم مىگوید باید چادر بپوشى، وظیفهى من چیست؟
ج. به حرف شوهرتان عمل کنید.
کتاب: استفتائات | شناسه: ۷۸۷۲ | پیوند ثابت
۵۲۱۹. اگر نپوشاندن وجه و کفّین (صورت و دستها تا مچ) فسادى را براى زن در جامعه به بار آورد، آیا پوشاندن وجه و کفّین واجب مىشود؟
ج. اگر منشأ حرام باشد، حرام است.
کتاب: استفتائات | شناسه: ۷۸۷۱ | پیوند ثابت
۵۲۱۸. اگر شوهر بداند و یا احتمال دهد که اگر همسر او بدون پوشانیدن صورت و دست به بیرون از خانه برود به او نگاه حرام مىشود، آیا واجب است به پوشاندن زن امر کند و یا اجازهى بیرون رفتن به او ندهد؟
ج. بله، اگر علم دارد، بر شوهر واجب است؛ بلکه بدون آنها هم احوط پوشانیدن وجه و کفین است.
کتاب: استفتائات | شناسه: ۷۸۷۰ | پیوند ثابت
۵۲۱۷. آیا مرد مىتواند همسر خود را به زدن پوشیه یا پوشیدن لباس خاصّى مجبور کند؟
ج. نمىتواند، ولى مىتواند بدون پوشیدن آن لباس، اذن خروج از منزل را ندهد.
کتاب: استفتائات | شناسه: ۷۸۶۹ | پیوند ثابت
۵۲۱۶. دانشجوى پزشکى هستم و در بعضى بخشهاى بیمارستان با وجود نامحرم، باید چادر خود را بردارم که ناچار حجاب کمتر مىشود، لطفا بفرمایید تکلیف من چیست؟
ج. مراعات حداقل حجاب شرعى در هر حال باید بشود و از مواضع غیر ضرورى پرهیز کنید.
کتاب: استفتائات | شناسه: ۷۸۶۸ | پیوند ثابت
۵۲۱۵. پوشش زن در مقابل زن چه مقدار باید باشد؟
ج. در صورت عدم وجود مفسده و بدون وجود انگیزههاى شهوانى، پوشاندن غیر از عورتین در مقابل زن دیگر لازم نیست.
کتاب: استفتائات | شناسه: ۷۸۶۷ | پیوند ثابت
۵۲۱۴. مقصود از لباس شهرت چیست و پوشیدن آن چه حکمى دارد؟ آیا چادر سفیدى که موجب انگشتنما شدن شود از مصادیق لباس شهرت است؟
ج. لباس شهرت عبارت است از لباسى که از جهت جنس یا رنگ یا نحوه برش و دوخت و مانند آن خلاف شأن و زىّ پوشنده لباس باشد و پوشیدن چنین لباسهایى حرام است. بنابراین پوشیدن چادر سفید به اقتضاى محل پوشش و شخص پوشنده باید ملاحظه شود.
کتاب: استفتائات | شناسه: ۷۸۶۶ | پیوند ثابت
۵۲۱۳. آیا پوشیدن مانتو براى زنان، در صورتى که برجستگىهاى اندام مشخص باشد، جایز است؟
ج. جایز نیست.
کتاب: استفتائات | شناسه: ۷۸۶۵ | پیوند ثابت
۵۲۱۲. پوشیدن مانتو بدون چادر و سخنرانى زنها در مقابل مردان جایز است یا حرام؟
ج. پوشیدن لباس و غیر آن ضوابطى دارد که باید بر اساس آن باشد و نیز از آن چه که در معرضیّت مفسده است، باید احتراز شود.
کتاب: استفتائات | شناسه: ۷۸۶۴ | پیوند ثابت
۵۲۱۱. پوشیدن لباس مبتذل یا تنگ و مهیج غربى براى زن و مرد چه حکمى دارد؟
ج. چون معرضیّت براى مفسده دارد، جایز نیست.
کتاب: استفتائات | شناسه: ۷۸۶۳ | پیوند ثابت
۵۲۱۰. پوشیدن برخى لباسهاى تنگ که بدن را نشان نمىدهند، امّا حجم بدن و پستى و بلندى آن کاملاً مشهود است چه حکمى دارد؟
ج. اگر طورى باشد که منشأ فساد براى دیگران شود، جایز نیست.
کتاب: استفتائات | شناسه: ۷۸۶۲ | پیوند ثابت
۵۲۰۹. پوشیدن لباسهاى نازک و تننما براى خانمها چه حکمى دارد؟
ج. در جایى از بدن که برهنه بودن جایز نیست یا خلاف احتیاط است، پوشیدن لباسهاى نازک و بدننما همان حکم را دارد.
کتاب: استفتائات | شناسه: ۷۸۶۱ | پیوند ثابت
۵۲۰۸. آیا با وجود برادران در اتاق عمل مىشود، دست تا آرنج بدون پوشش باشد؟
ج. جایز نیست.
کتاب: استفتائات | شناسه: ۷۸۶۰ | پیوند ثابت
۵۲۰۷. رعایت پوشش بیمارانى که در شرایط مطلوبى از توجه به پوشش خود نیستند، بر عهده خود آنها است یا بر عهدهى اطرافیان و پرستاران مىباشد؟
ج. تا بتوانند بر عهدهى خود آنها است و اگر نتوانند، دیگران باید مراعات کنند.
کتاب: استفتائات | شناسه: ۷۸۵۹ | پیوند ثابت
۵۲۰۶. آیا پوشاندن سر با کلاهگیس براى خانمها پوشش شرعى محسوب مىشود و به چنین زنانى آیا مىتوان نگاه کرد؟
ج. خیر و نگاه به آنها هم جایز نیست.
کتاب: استفتائات | شناسه: ۷۸۵۸ | پیوند ثابت
۵۲۰۵. پوشیدن کفشهاى صدادار براى خانمها اگر به قصد جلب توجه نامحرم نباشد، آیا اشکال دارد؟
ج. اگر جلب توجه کند، اشکال دارد و قصد ملاک نیست.
کتاب: استفتائات | شناسه: ۷۸۵۷ | پیوند ثابت
۵۲۰۴. پوشیدن لباسهاى تنگ و مهیّج براى زن و مرد، اگر حجاب اسلامى در آن رعایت شود شرعا اشکال دارد؟
ج. جایز نیست.
کتاب: استفتائات | شناسه: ۷۸۵۶ | پیوند ثابت
۵۱۹۸. مراد از سن تمییز چه سنّى است؟
ج. به حسب سن مقدار معینى ندارد، تمییز مثل رشد است که اهلش در طفل تشخیص مىدهند.
کتاب: استفتائات | شناسه: ۷۸۵۵ | پیوند ثابت
۵۲۰۳. آیا نمایان بودن حجم پاهاى زن از جوراب ضخیم و یا شلوار تنگ اشکال دارد؟
ج. اگر مهیّج باشد، جایز نیست.
کتاب: استفتائات | شناسه: ۷۸۵۴ | پیوند ثابت
۵۲۰۲. آیا در پوشش اسلامى چادر الزامى دارد یا خیر؟
ج. حجاب کامل همان چادر است.
کتاب: استفتائات | شناسه: ۷۸۵۳ | پیوند ثابت
۵۲۰۱. چنانچه زن با خود زینت داشته باشد، مانند حلقهى ازدواج، یا انگشترى در دست، یا چهره آراسته کرده باشد، آیا واجب است وجه و کفّین را بپوشاند؟
ج. واجب است.
کتاب: استفتائات | شناسه: ۷۸۵۲ | پیوند ثابت
۵۲۰۰. هل استتار المراه وَجْهَها و کفیْها حتّى على القول بعدم وجوب ذلک یُعَدُّ راجحا شرعا و مرغوبا به فى الشّریعه المحمّدیه ـ صلّىاللّهعلیهوآلهوسلّم ـ ؟
ج. نعم یعدّ راجحا و مرغوبا فیه بل الاحوط ذلک.[۱] [۱]. پوشاندن دست و صورت زن حتى بنابر عدم وجوب آن آیا از نظر شرع مقدس اسلام امرى مطلوب و پسندیده به شمار مىرود؟ ج. بله امرى راجح و مطلوب است؛ بلکه احتیاط مستحب در پوشاندن صورت و دستها از نامحرم است.
کتاب: استفتائات | شناسه: ۷۸۵۱ | پیوند ثابت
۵۱۹۹. حدّ واجب پوشش براى زنان تا چه اندازهاى مىباشد؟
ج. زن باید بدن و موى خود را از مرد نامحرم بپوشاند، اگرچه کمک به حرام نبوده و قصد لذتى نیز در بین نباشد؛ بلکه احتیاط واجب آن است که از پسر غیر بالغ که خوب و بد را مىفهمد نیز خود را بپوشاند.
کتاب: استفتائات | شناسه: ۷۸۵۰ | پیوند ثابت
۵۱۹۷. اگر مردى همسرش را به حجاب شرعى ملتزم نکند، آیا فاسق محسوب مىشود؟
ج. اگر امر به معروف و نهىازمنکر با شرایطش را انجام ندهد، فاسق محسوب مىشود.
کتاب: استفتائات | شناسه: ۷۸۴۹ | پیوند ثابت
۵۱۹۵. اگر کسى در نوشته یا گفتار خود حجاب را منکر شود، آیا مرتد محسوب مىشود؟
ج. بله.
کتاب: استفتائات | شناسه: ۷۸۴۷ | پیوند ثابت
۵۱۹۴. آیا حجاب از ضروریات اسلام است و منکر آن و کسانى که به این دستور الهى، به ویژه در جامعهى اسلامى بىاعتنایى مىکنند چه حکمى دارند؟
ج. اصل حجاب از ضروریات و نصّ قرآن است و کسانى که به این دستور بىاعتنایى مىکنند، کار حرام انجام مىدهند و باید توبه نمایند.
کتاب: استفتائات | شناسه: ۷۸۴۶ | پیوند ثابت
۵۱۹۳. در برخى موارد، بین احکام شرع و قوانین رایج پزشکى یا آموزشى به ویژه در موضوع پوشش و تماس و نگاه و یا اختلاط زن و مرد تعارض وجود دارد، در چنین موارد تکلیف بیماران و دانشجویان چیست؟
ج. در هر حال رعایت احکام شرع واجب است.
کتاب: استفتائات | شناسه: ۷۸۴۵ | پیوند ثابت
۵۱۹۲. شوهر خالههایم در منزل پوشش خوبى ندارند، حکم نگاه کردن به آنها چگونه است؟
ج. بنابر احتیاط واجب حرام است اما جواز نگاه کردن زن به قسمتى از بدن مرد نامحرم که غالبا باز است، مثل سر، خالى از وجه نیست، مگر این که این نگاه کردن کمک به معصیت باشد. (به مسألهى ۱۹۳۳ رجوع شود.)
کتاب: استفتائات | شناسه: ۷۸۴۴ | پیوند ثابت
۵۱۹۱. نگاه کردن به هنرپیشه زن از نزدیک چه حکمى دارد؟
ج. مثل سایرین جایز نیست.
کتاب: استفتائات | شناسه: ۷۸۴۳ | پیوند ثابت
۵۱۸۹. نگاه کردن به زنانى که لباس محلى مىپوشند و معمولاً به جاى روسرى، از تکه پارچهى تور، استفاده مىکنند و موها و گردن و گوشهاى آنها کاملاً مشخص است، چه حکمى دارد؟
ج. حرام است.
کتاب: استفتائات | شناسه: ۷۸۴۱ | پیوند ثابت
۵۱۸۸. نگاه کردن به صورت زنان چادرنشین که معمولاً قسمتى از موى سر آنها دیده مىشود، براى مرد نامحرم چه حکمى دارد؟ توضیح آنکه ایشان به این نوع پوشش عادت کردهاند و اگر تذکر داده شود نمىپذیرند.
ج. نظر عمدى خلاف احتیاط است و حفظ نظر (بدون ادامه و بدون تهییج) نیز واجب نیست، مگر برداشت بدى شود و دیگران اینطور به نظرشان بیاید که آنچه جایز نیست، او جایز مىداند.
کتاب: استفتائات | شناسه: ۷۸۴۰ | پیوند ثابت
منبع:
bahjat.ir
۵۲۶۴. حکم گوش دادن به صداى زنها در گروه کر، زمانى که گروهى مىخوانند، بدون قصد لذّت چیست؟ ج. اگر زمینه ساز فساد است، اشکال دارد. کتاب: استفتائات | شناسه: ۷۹۱۶ | پیوند ثابت ۵۲۶۳. آیا تنها بودن پزشک مرد با بیمار زن یا بالعکس در مطبّ (با توجه به این که کسى حق ورود […]
ارسال توسط : الفانی کمیجانی
ثبت دیدگاه