حدیث روز
امام حسين (ع) فرمود: «اى مردم! خداوند بندگان را آفريد تا او را بشناسند، آن‏گاه كه او را شناختند، پرستش كنند و آن‏گاه كه او را پرستيدند، از پرستش غير او بى‏ نياز شوند». (بحار الانوار، ج ۵ ص ۳۱۲ ح۱ )

افزونه جلالی را نصب کنید. Saturday, 28 June , 2025 ساعت ×
کشف نقاشی های دیواری باستانی در اِفسوس ترکیه
21 تیر 1397 - 8:11
شناسه : 2729
15

به تازگی حکاکی های دیواری باستانی در دیوارهای شهر اِفسوس در ترکیه امروزی کشف شده است. صدها پیام برگرفته از تصاویر این حکاکی ها نشاندهنده امور روزمره ای است که ساکنان این شهر صدها سال پیش از این مبادرت به انجامش می کرده اند، به عنوان مثال می توان از نبرد گلادیاتورها، مسابقات ارابه رانی، […]

ارسال توسط :
پ
پ

به تازگی حکاکی های دیواری باستانی در دیوارهای شهر اِفسوس در ترکیه امروزی کشف شده است. صدها پیام برگرفته از تصاویر این حکاکی ها نشاندهنده امور روزمره ای است که ساکنان این شهر صدها سال پیش از این مبادرت به انجامش می کرده اند، به عنوان مثال می توان از نبرد گلادیاتورها، مسابقات ارابه رانی، نبرد مذهبی و الزامات زندگی مردمان نام برد. در این مطلب نگاهی به برخی از حکاکی هایی که به تازگی رمزگشایی شده اند خواهیم داشت.
محققان مشغول بکار در اِفسوس واقع در ترکیه ی امروزی صدها نمونه از حکاکی هایی را کشف و ضبط کرده اند که قدمتشان به بیش از ۱۵۰۰ سال قبل از این می رسد. تصاویری که در مطلب کنونی ملاحظه می کنید مربوط به حکاکی های کشف شده در یک استادیوم بوده و نبرد گلادیاتور رتیاریوس (گلادیاتوری که تور و نیزه سه شاخه بدست می گرفت) و حریف سکوتور وی را به نمایش می کشد (گلادیاتوری که شمشیر و سپر داشته است).
در قسمت بالای تصویر رتیاریوس با ژست پیروزمندانه و درحالتی دیده می شود که نیزه سه شاخه خود را به سمت گلادیاتور زخمی مغلوب گرفته است. در میانه نبرد بین دو گلادیاتور یادشده، داوری از سمت چپ وارد بازی شده و بر نبرد نظارت دارد. در انتها نیز گلادیاتور سکوتور در تعقیب رتیاریوس فراری دیده می شود. عقیده محققان بر آنست که یکی از تماشاچیان مبارزه این صحنه را حجاری کرده است.
در شهر باستانی افسوس مسیحیان، یهودیان و معتقدان به خدایان چندگانه زندگی می کرده اند و هر از چندگاهی درگیری هایی نیز بین فرقه های مختلف پیش می آمد. تمثیلی که در تصویر مشاهده می کنید متعلق به سر فرمانداری است که قائل به وجود خدایان چندگانه بوده (یا از این عقیده حمایت می کرده است).آنطور که از شواهد معلوم است مجسمه سازی مسیحی با این باور مخالف بوده و به همین خاطر مجموعه ای از حروف که به معنای “حضرت مریم(ع) مادر حضرت مسیح (ع) است” را به نشانه اعتراض خود بر این مجسمه حک کرده است.
یهودیان بسیاری در شهر افسوس می زیسته اند. از این رو بسیاری از تجار یهودی مغازه های خود را در مجموعه معبدی به نام سیاستیون برپا ساخته و دست به خرید و فروش می زدند. در این تصویر یک شمعدان «هانوکا منورا» که «منورا» هم خوانده می شود را می بینید، شمعدانی نه پایه که طی فستیوال هانوکا روشن می شده است و احتمالا این حکاکی یکی از اولین نمونه هایی باشد که شمعدان مزبور را به تصویر کشیده است.
طلسم های جادویی
تصویری از شخصی که ماری بدور سرش تاب خورده است. مار در دنیای باستان صاحب ویژگی های جادویی شناخته می شد و بعید نیست که این حکاکی نیز روایتی از نوعی جادو باشد.
هنرمندی در حکاکی
در میان ویرانه های افسوس قدیم برخی تصاویر زیبا نیز یافت شده است. به عنوان مثال این تصویر از یک خانه بدست آمده است.
استعداد آزمایی
تصویر دیگری از چهره یک انسان که در تئاتری یافت شده است .
تمرین مهارت
در این تصویر آکروبات بازی مشاهده می شود که روی طناب تمرین می کند. این حجاری در سنگ فرش صحنه تئاتر یافت شده است.
منبع:http://kooy.ir

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار