پایگاه فرهنگی مذهبی سلم :
محمود اکبرى
احترام نام فاطمه علیهاالسلام
احترام حضرت فاطمه علیهاالسلام و قداست آن بانوى بزرگوار، براى همه مسلمانان بدیهى و مسلّم است.
سکونى میگوید: خدمت امام صادق علیهالسلام رسیدم، در حالى که غمگین بودم. آن حضرت به من فرمودند: اى سکونی! چرا غمگین هستی؟ عرض کردم: خداوند به من دخترى داده است. فرمودند: اى سکونی! سنگینى آن دختر بر زمین است و روزیاش با خدا و عمرش جداگانه. سپس فرمودند: چه نامى براى او انتخاب کردهای؟ عرض کردم: فاطمه. فرمودند: آه، آه، آه. و دست خود را بر پیشانى نهادند و آنگاه فرمودند: «اِذا سَمَّیْتَها فاطِمَهَ فَلا تَسُبَّها وَ لاتَلْعَنْها وَلا تَضْرِبْها۱؛ اگر نام او را فاطمه نهادى، به او بد مگو و لعن مکن و او را مزن.»
چند مسئله:
۱٫ براى فرد بى وضو حرام است که نام خداوند متعال را مس نماید و همچنین است بنا بر احتیاط واجب مس اسامى مبارک پیغمبر صلی الله علیه وآله و ائمه و حضرت زهرا علیهاالسلام .۲
۲٫ یکى از محرمات بر شخص جنب، رساندن جایى از بدن به خط قرآن یا به اسم خدا ـ به هر لغت که باشد ـ و بنا بر احتیاط اسم پیامبران و امامان و حضرت زهرا است.۳
کیفر بى حرمتى
کیفر دشنام گفتن به فاطمه علیهاالسلام قتل است و بر اساس فقه اسلامى، فردى که نسبت به آن بانوى مقدس هتک حرمت کند و به فحاشى و دشنام گویى زبان بگشاید مستوجب مرگ است و باید به قتل رسانده شود. این شدت عمل و سختگیرى شاید بدین جهت باشد که حرمت و منزلت آن بانوى بزرگوار، هم پایه احترام ائمه و پیشوایان معصوم است و بازگشت به فحّاشى و هتک حرمت و سبّ رسول اللّه دارد. از اینرو کسى که به آن بانوى مطهره سبّ کند، حکم کسى را دارد که به رسول اللّه صلیاللهعلیهوآله سبّ نماید و باید به قتل برسد.۴
امام خمینى رحمهالله میفرماید: الحاق صدیقه طاهره به ائمه اطهار خالى از وجه نیست؛ بلى اگر دشنام به صدیقه طاهره بازگشت به سبّ رسول اللّه نماید، بدون شبهه، دشنام دهنده کشته میشود.۵
امام خمینى رحمهالله طى حکمى در سال ۱۳۶۷ به آقاى محمد هاشمى مدیر عامل صدا و سیماى جمهورى اسلامى نوشتند: «با کمال تأسف از صداى جمهورى اسلامى مطلبى در مورد الگوى زن پخش گردیده است که انسان شرم دارد بازگو نماید. فردى که این مطلب را پخش کرده است تعزیر و اخراج میگردد و دست اندرکاران آن تعزیر خواهند شد. در صورتى که ثابت شود قصد توهینى در کار بوده است بلاشک فرد توهین کننده محکوم به اعدام است. اگر بار دیگر از این گونه قضایا تکرار گردد موجب تنبیه و توبیخ و مجازات شدید مسئولین بالاى صدا و سیما خواهد شد. البته در تمامى زمینهها قوه قضائیه اقدام مینماید.۶
تسبیحات زهرا علیهاالسلام
یکى از تعقیبات نماز، گفتن تسبیحات حضرت زهرا علیهاالسلام است که بسیار فضیلت دارد، بلکه برتر از سایر تعقیبات نماز محسوب میشود.
از امام صادق علیهالسلام نقل شده است که فرمودند: «تسبیح حضرت فاطمه علیهاالسلام بعد از هر نماز نزد من از هزار رکعت نماز در هر روز محبوبتر است.»۷
همچنین امام صادق علیهالسلام درباره تسبیح فاطمه زهرا علیهاالسلام فرمودند: «چون به خوابگاه خود رفتى، سى و چهار بار اللّه اکبر، سى و سه بار الحمد للّه و سى و سه بار سبحان اللّه بگو و آیه الکرسى و دو سوره معوذتین را با ده آیه اول سوره صافات و ده آیه از آخرش بخوان.۸
و نیز آن امام بزرگوار به یکى از یاران خود به نام ابو هارون فرمودند: «ما خردسالان خود را به تسبیح حضرت زهرا فرمان میدهیم همچنان که آنان را مأمور به برگزارى نماز مینماییم.»۹
چند مسئله:
۱٫ در تسبیحات حضرت زهرا علیهاالسلام ابتدا ۳۴ مرتبه اللّه اکبر، سپس ۳۳ مرتبه الحمد للّه و پس از آن ۳۳ مرتبه سبحان اللّه گفته میشود.۱۰
۲٫ جایز است ذکر سبحان اللّه جلوتر از ذکر الحمد للّهِ گفته میشود، ولى بهتر آن است که ذکر الحمد للّه جلوتر گفته شود.۱۱
۳٫ تسبیحات حضرت زهرا علیهاالسلام بعد از نماز مستحب است؛ چه نماز واجب و چه نماز مستحب، ولى در نماز واجب خصوصا در نماز صبح مستحب مؤکد است.۱۲
۴٫ مستحب است ذکر تسبیحات حضرت زهرا علیهاالسلام با تسبیح تربت امام حسین علیهالسلام باشد.
۵٫ اگر تسبیح گوینده در تعداد تکبیرات یا تسبیحات شک کند، در صورتى که از محل آن تجاوز نکرده باشد باید بنا را بر مقدار کمتر بگذارد و الاّ باید بنا بر این بگذارد که به طور کامل انجام شده است و اگر زیادتر هم گفته باشد مانعى ندارد.۱۳
دروغ بستن به حضرت زهرا علیهاالسلام
اگر روزه دار با گفتن، نوشتن، اشاره و مانند اینها به خدا و پیامبر صلیاللهعلیهوآله و جانشینان آن حضرت عمدا نسبت دروغ بدهد روزهاش باطل میشود و احتیاط واجب آن است که نام حضرت زهرا علیهاالسلام و سایر پیامبران علیهمالسلام و جانشینان آنان هم در این حکم فرقى ندارد.۱۴
صلوات بر فاطمه علیهاالسلام
یکى از عبادتهاى دینى درود و صلوات فرستادن بر حضرت ختمى مرتبت و اهل بیت معصوم آن حضرت است. این عبادت ریشه قرآنى دارد و خداوند متعال در قرآن به آن دستور داده است. «اِنَّ اللّهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلیما»۱۵
در روایتى از پیامبر صلیاللهعلیهوآله آمده است که درود فرستادن بر فاطمه زهرا علیهاالسلام آثار معنوى بالایى دارد و در قیامت شایستگى الحاق به پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله را براى انسان فراهم میکند. پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله فرمود: «یا فاطِمَهُ مَنْ صَلّى عَلَیْکَ غَفَرَ اللّهُ لَهُ، وَ اَلْحَقَهُ بى حَیْثُ کُنْتُ مِنَ الْجَنَّهِ؛
اى فاطمه! هر کس بر تو صلوات بفرستد خداوند او را میآمرزد و در هر جاى بهشت که باشم وى را به من ملحق سازد.»
کیفیت صلوات بر حضرت زهرا علیهاالسلام چنین است:
«اللّهُمَّ صَلِّ عَلى فاطِمَهَ وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بنیها وَالسِّرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحاطَ بِه عِلْمُکَ.»۱۶
عقد و عروسى
برپایى مجلس عقد و عروسى در روزها و شبهاى شهادت ائمه معصومین علیهمالسلام اگر موجب توهین و هتک باشد، اجتناب از آن لازم است.۱۷
سؤال: برخى براى اینکه برنامههاى موسیقى و لهو و لعب در مجالس عروسى خود را توجیه کنند میگویند: این برنامهها در شب عروسى حضرت زهرا علیهاالسلام نیز وجود داشته است. آیا این نسبتها صحیح است؟
پاسخ: چنین نسبتى صحیح نیست.۱۸
نماز حضرت زهرا علیهاالسلام
نماز حضرت زهرا علیهاالسلام دو رکعت است؛ بدین صورت که در رکعت اول بعد از حمد ۱۰۰ مرتبه سوره قدر و در رکعت دوم بعد از حمد ۱۰۰ مرتبه سوره توحید خوانده میشود.۱۹
نماز استغاثه به حضرت زهرا علیهاالسلام
در مفاتیح الجنان روایت شده است که: هر گاه حاجتى دارى دو رکعت نماز به جاى آور و پس از سلام سه مرتبه تکبیر بگو و پس از آن تسبیحات حضرت فاطمه علیهاالسلام را بگو، آنگاه به سجده برو و صد مرتبه بگو: «یا مَوْلاتى یا فاطِمَهُ اَغیثینی»، سپس جانب راست صورت را بر زمین بگذار و همان ذکر را صد مرتبه بگو، سپس جانب چپ صورت را بر زمین بگذار و صد مرتبه همان ذکر را بگو و حاجت خود را بخواه، به خواست خداوند حاجتت برآورده میشود.۲۰
زیارت حضرت فاطمه علیهاالسلام
قال رسول اللّه صلیاللهعلیهوآله :
«مَنْ زارَ فاطِمَهَ فَکَأَنَّما زارَنى وَ مَنْ زارَ عَلِیَّ بْنَ اَبیطالِبٍ فَکَاَنَّما زارَ فاطِمَهَ؛
هر که فاطمه را زیارت کند مثل این است که مرا زیارت کرده و هر کس على بن ابیطالب را زیارت کند مانند آن است که فاطمه را زیارت کرده است.»۲۱
همچنین راوى نقل میکند که: «قالَتْ فاطِمَهُ: قالَ اَبى وَ هُوَ ذا حَیٍّ: مَنْ سَلَّمَ عَلَیَّ وَ عَلَیْکِ ثَلاثَهَ اَیّامٍ فَلَهُ الْجَنَّهُ. قُلْتُ لَها: ذا فى حَیاتِهِ وَ حَیاتِکِ اَوْ بَعْدَ مَوْتِهِ وَ مَوْتِکِ؟ قالَت: فى حَیاتِنا وَ بَعْدَ مَوْتِنا؛
فاطمه علیهاالسلام فرمودند: پدرم آن زمان که در قید حیات بود [به من] فرمود: هر که سه روز بر من و تو سلام کند، بهشت براى اوست. به حضرت [زهرا علیهاالسلام [گفتم: این مسئله در زمان حیات پیامبر و شما یا بعد از مرگتان است؟ زهرا علیهاالسلام فرمودند: در حیات و ممات ما.»۲۲
امام جواد علیهالسلام هر روز هنگام زوال به مسجد رسول اللّه صلیاللهعلیهوآله رفته و پس از سلام و صلوات بر رسول خدا صلیاللهعلیهوآله ، به سراغ خانه مادرش زهرا علیهاالسلام که در همان نزدیکى قبر پیامبر صلیاللهعلیهوآله است میرفت و کفشها را در آورده و با نهایت ادب و خضوع، داخل خانه شده و در آنجا نماز و دعا میخواند و دقایقى طولانى به عبادت مشغول میشد و هرگز دیده نشد به زیارت رسول صلیاللهعلیهوآله برود و سراغ مادرش را نگیرد.۲۳
روز زیارت مخصوص حضرت زهرا علیهاالسلام
در روایات، هر یک از روزهاى هفته و ساعات شبانه روز به نام یکى از معصومین علیهمالسلام نامگذارى شده و براى هر روز و هر هفته با توجه به همین نامگذاریها، ادعیه و اعمالى بیان شده است.
از بین روزهاى هفته، روز یکشنبه متعلق به امیرالمؤمنین و فاطمه زهرا علیهماالسلام میباشد و از بین ساعات شبانه روز، ساعت آخر شب؛ نزدیک اذان صبح، متعلق به فاطمه زهرا علیهاالسلام میباشد. زیارت مخصوص حضرت زهرا علیهاالسلام در روز یکشنبه چنین است:
«اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا مُمْتَحَنَهُ امْتَحَنَکِ الَّذى خَلَقَکِ قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَکِ لِمَا امْتَحَنَکِ بِهِ صابِرَهً وَ نَحْنُ لَکِ اَوْلِیاءُ مُصَدِّقُونَ وَ لِکُلِّ ما اَتى بِهِ اَبُوکِ صلیاللهعلیهوآله وَ اَتى بِهِ وَصِیُّهُ علیهالسلام مُسَلِّمُونَ وَ نَحْنُ نَسْئَلُکَ اللّهُمَّ اِذْ کُنّا مُصَدِّقینَ لَهُمْ أَنْ تُلْحِقَنا بِتَصْدیقِنا بِالدَّرَجَهِ الْعالِیَهِ لِنُبَشِّرَ اَنْفُسَنا بِأَنّا قَدْ طَهُرْنا بِوِلایَتِهِمْ علیهمالسلام .»۲۴
پاورقیها:
۱. وسائل الشیعه، ج۱۵، ص۲۰۰٫
۱۰٫ همان مدرک.
۱۱٫ همان مدرک.
۱۲٫ تحریر الوسیله، ج۱، ص ۱۸۴٫
۱۳٫ العروه الوثقى، ج۱، ص۷۰۴٫
۱۴٫ توضیح المسائل مراجع، ج۱، ص۹۳۴؛ عروه الوثقى، ج۲، ص۲۴۲٫
۱۵٫ احزاب/ ۵۶٫
۱۶٫ معجم صحیفه الزهراء، شیخ جواد قیومی.
۱۷٫ الف: آیت اللّه خامنهای: اگر موجب توهین و هتک باشد اجتناب لازم است.
۱۸٫ مسائل جدید، ج۲، ص۷۵، به نقل از آیات عظام صافى، فاضل، تبریزى و مکارم.
۱۹٫ مفاتیح الجنان، انتشارات فاطمه الزهرا، ص۶۷٫
۲۰٫ همان، ص۴۲۳٫
۲۱٫ بحارا الانوار، ج۴۳، ص۵۸٫
۲۲٫ چشمه در بستر، ص۳۱۸٫
۲۳٫ کشف الیقین، علامه حلى، ص۳۵۴٫
۲۴٫ مفاتیح الجنان، انتشارات فاطمه الزهرا، قم، ص۹۱٫
۲٫ توضیح المسائل مراجع، ج۱، ص۱۹۹، مسئله ۳۱۹؛ آیات عظام فاضل، سیستانى، تبریزى، زنجانی: بهتر آن است که اسم مبارک پیامبر و ائمه معصومین و حضرت زهرا علیهاالسلام را مس ننماید. آیت اللّه مکارم: مس اسم مبارک پیامبر صلیاللهعلیهوآله و ائمه هدى علیهمالسلام و حضرت زهرا علیهاالسلام اگر هتک حرمت و بى احترامى باشد حرام است.
۳٫ توضیح المسائل مراجع، ج۱، ص ۲۲۶؛ آیات عظام صافى، سیستانى، بهجت.
۴٫ صدیقه طاهره، عقیقى بخشایشى، ص۲۰۳، به نقل از علامه در تحریر الاحکام و شهید در لمعه.
۵٫ تحریر الوسیله، ج۲، ص۴۷۷٫
۶٫ صحیفه نور، ج۲۱، ص۷۶٫
۷٫ العروه الوثقى، ج۱، ص۷۰۳٫
۸٫ فروع کافى، ج۶، ص۲۰۷٫
۹٫ امالى صدوق، ص۵۷۹٫
ب: آیت اللّه مکارم: در فرض مسئله حرام است.
ج: آیت اللّه سیستانی: جایز نیست.
ه··: آیت اللّه بهجت: در صورت صدق عنوان هتک، حکم آن نزد متشرعه واضح است. (مسائل جدید، ج۲، ص۴۹، سیدمحسن محمودی.)
ثبت دیدگاه