حدیث روز
امام حسين (ع) فرمود: «اى مردم! خداوند بندگان را آفريد تا او را بشناسند، آن‏گاه كه او را شناختند، پرستش كنند و آن‏گاه كه او را پرستيدند، از پرستش غير او بى‏ نياز شوند». (بحار الانوار، ج ۵ ص ۳۱۲ ح۱ )

جمعه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۰ Friday, 17 September , 2021 ساعت ×
وحدت شهود
۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۹
شناسه : 3738
0

وحدت شهود از دیدگاه عطارنیشابوری و علاءالدوله سمنانی یکی از موضوعاتی که در میان عارفان و فیلسوفان عارف مشرب اسلامی و عرفای مسیحی مطرح شده، مبحث وحدت وجود است. این گروه بر این باورند که مخلوقات و پدیده های عالم، عین خالق هستند و همه موجودات تجلی وجود خداوند می باشند. عطار نیشابوری(۵۴۰-۶۱۸ ق.) و […]

ارسال توسط :
پ
پ

وحدت شهود از دیدگاه عطارنیشابوری و علاءالدوله سمنانی

یکی از موضوعاتی که در میان عارفان و فیلسوفان عارف مشرب اسلامی و عرفای مسیحی مطرح شده، مبحث وحدت وجود است. این گروه بر این باورند که مخلوقات و پدیده های عالم، عین خالق هستند و همه موجودات تجلی وجود خداوند می باشند. عطار نیشابوری(۵۴۰-۶۱۸ ق.) و مایستر اکهارت(۱۲۶۰-۱۳۲۷ م.)دو تن از عرفای مسلمان و مسیحی هستند که در برخی از آثارشان اعتقاد به وحدت وجود آشکار است.

عطار در آثار خود از جمله منطق الطیر، الهی نامه، مصیبت نامه و غزلیات و قصاید برای بیان مباحث وحدت وجود و پارادوکس هایی که با خود دارد و برای بیان این مسأله با زبانی شاعرانه و نمادین و در قالب تمثیل  از رابطه قطره و دریا، تصویر وآئینه، سلسله اعداد، سایه و نور و آتش بهره گرفته است.

اکهارت نیز در آثار خویش وحدت نوع انسان را با خداوند، به‌معنای نفی خویشتن و خالی‌شدن از تصورات اشتباه در مورد خدا برای اتحاد با او می‌داند. اکهارت خدا را ورای الوهیّت مندرج در تثلیث می داند. در نظر وی خدا فراتر از هر وصف و اسم و ذاتی است؛ ولی خدایان تثلیث، دارای اوصاف و اسمائی هستند که او را محدود می‌سازند.

برای ادامه مطلب و تهیه کتاب با شماره زیر تماس حاصل فرمائید:

۰۹۱۲۷۶۰۱۷۸۴

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.