امام خمینی امام زمان (علیهالسلام) را به عنوان موعود، خاتم الاوصیا، مفخر اولیا، غایت بعثت،
ولی الله الاعظم، جلوه تام حق تعالی،
انسان کامل، عصاره همه موجودات،
صاحب العصر، ولی امر و سلطان عصر یاد کرده است. همچنین امام مهدی (علیهالسلام) را ولی کامل، قطب همه زمانها، بقیه الله فی الارضین، سید و مولیهادی
برمی شمارد و احتمال داده است چه بسا مقصود از سوگند به عصر در قرآن، سوگند به انسان کامل و عصاره همه موجودات و نسخه تمام هستی حضرت مهدی (علیهالسلام) میباشد.
ایشان در تفسیر آیه «انّا نحن نزلنا الذکر و انّا له لحافظون» آن حضرت را شارح و بیان کننده قرآن، کلیدهای وجود، مخازن حضرت کبریا، معادن حکمت و وحی، اصول و ریشه همه معارف و عرفانها و صاحب مقام جمع و تفصیل شمرده است.
امام خمینی با استناد به روایتی معتقد است امام عصر (علیهالسلام) دارای ولایت تشریعی است و زمام امور مردم به دست ایشان است و آن حضرت همچون پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) و دیگر ائمه (علیهمالسّلام) وارث افراد بی وارث است؛ همچنین امام زمان دارای ولایت تکوینی است و به اراده خداوند بر همه تغییرات از جمله زیادی عمر و تقدیر روزی که فرشتگان موکل و مامور آن هستند، نظارت دارد و به اذن خداوند متعال، توانایی دارد حرکت هر یک از جزئیات طبیعت را که بخواهد کند یا سرعت بخشد.
امام خمینی معتقد است طبق آیه «تنزل الملائکه و الروح» فرشتگان در شب قدر، خدمت امام زمان (علیهالسلام) میرسند و لیله القدر که از زمان پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) بوده، برای امام زمان (علیهالسلام) نیز امتداد دارد و در صورت آگاهی به سرّ آن، همه مشکلات مسلمانان آسان میشود.
ثبت دیدگاه